Structuur en leerobjecten
Een sjabloon om leerobjecten te ontwikkelen bevat een aantal elementen. Deze elementen in Tabel 1 zijn nodig om ze te kunnen herkennen en ze binnen een bepaalde structuur te kunnen plaatsen. De belangrijkste elementen zijn hierbij het type zoals bijvoorbeeld “Docent” zodat het binnen de structuur onder het kopje “Docenten” kan vallen, en een onderwerp zoals bijvoorbeeld “Allard Strijker” zodat herkenbaar is om wie of wat het gaat. Type en onderwerp zijn daarom bij de ontwikkeling van leerobjecten altijd verplicht. De categorie en beschrijving zijn optioneel omdat deze niet altijd van toepassing zijn. Tabel 1 Leerobjectelementen, inhoud, datatype en voorbeelden
![]() Indeling voor een eenvoudig leerobject De beschrijving is in de eerste plaats bedoeld om in de vorm van tekst iets uit te leggen. Om bepaalde stukken te accentueren of op te sommen kan de tekst worden weergegeven als vet, schuingedrukt en opsomming. De beschrijving kan uit meerdere delen bestaan en bestanden bevatten zoals figuren en video, maar ook Word documenten en Flash. Een dergelijk leerobject kan er als volgt uitzien. Bij het gebruik van multimedia wordt altijd eerst tekstueel beschreven wat het media fragment toont en waar de nadruk op ligt. Figuur 4 toont welke elementen de structuur van een dergelijk leerobject bevat.
![]() Sjabloon voor leerobject uitgebreid In principe is het aantal elementen waaruit de beschrijving kan bestaan oneindig maar de voorkeur gaat er naar uit om voor elk media-element een nieuw leerobject te maken. |